birgittasuddesjaur.blogg.se

Vardagsliv och utblickar, smått och stort. Allt mellan himmel och jord, men inget nytt under solen. Personligt i ord och bild av en stadsbo som flyttat ut i glesbygden.

Hallontankar

Publicerad 2019-08-19 14:15:21 i Allmänt, Dagbok, Mat, Personligt,

(null)

Jag trodde inte att vi skulle få några hallon i år, eftersom vi tog ned riset helt ifjol, men det kommer bra med bär i alla fall. Kanske finns där en sort i vårt bestånd som ger bär på årsskotten, som hösthallon gör. Sommarhallonen kommer normalt på fjolårsskotten, om jag har förstått det rätt.

Hallon över lag är svåra att odla i zon 7, eftersom det finns en risk att de inte hinner mogna, och speciellt svårt är det med hösthallon, därför vet jag inte hur troligt det är att vi har någon sådan sort. Vi brukar i alla fall plocka hallon fram till att älgjakten börjar i september. 

(null)

Hallonlandet fanns på vår tomt långt före vi köpte huset i Suddesjaur. I år verkar inte bären vara lika stora som de brukar. Av den anledningen skulle det kunna stämma att det är hösthallon som kommer i år. 

Mormorshallon är en gammal sommarsort och beskrivs som stora ljusröda kägelformade bär, och det stämmer bra med hur vi har lärt känna våra hallon. De trivs visst i ogräs också, vilket vi har gott om i vårt vildvuxna hallonland. Men det skulle även kunna vara Preussen. Dessa två sorter är härdiga till zon fem och sex. Vi får nog leva i ovisshet om vilka sorter vi har. Jag är absolut ingen hallonexpert, utan filosoferar bara. 

Nu finns det visst en relativt ny kanadensisk sort Haida, som ska ha god härdighet även i Norrbotten. Den kanske vi skulle prova sätta något år. Det går att göra mycket gott av hallon. Vi kokar sylt och fryser in färska bär till efterrätter. Lättsockrade behåller de aromen bättre i frysen. Hallon är dessutom nyttiga, eftersom de är rika på antioxidanter.

(null)

Vi har plockat in den första litern hallon för i år och det blev en syltburk av den.

Jag började med att koka burken, så att den var ren. Till en liter bär tog jag tre deciliter socker, rörde ihop, kokade upp och lät koka i 5 minuter. Jag skummade av noga och hällde sedan upp sylten i den heta glasburken. Den som vill ha en sötare sylt får tillsätta mer socker.

Under hallontiden plockar vi in bär varannan dag. Det är en glädje. Om inte vi har möjlighet, får någon granne plocka av dem.

Om hallon i Växternas språk enligt Solöga: "Saker gjorda i glädje ger glädje tillbaka. Att arbeta gör mig glad."

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela