birgittasuddesjaur.blogg.se

Vardagsliv och utblickar, smått och stort. Allt mellan himmel och jord, men inget nytt under solen. Personligt i ord och bild av en stadsbo som flyttat ut i glesbygden.

Mangoldsoppa

Publicerad 2021-08-26 08:06:43 i Allmänt, Mat,

(null)
Det är skördetid och vi äter så mycket som möjligt direkt ur vår odling. Nattfrosten lurar i Suddesjaur, så det gäller att ta tillvara grödorna. Häromdagen provade jag att laga en mangoldsoppa, som både jag och maken blev nöjda med.

Recept 
1 lök
1 vitlöksklyfta 
Matolja 
250 g mangold
5 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning 
1 dl matlagningsgrädde
Blandade färska örtkryddor 
Äppelcidervinäger 
Vitpeppar 
Salt

Kokta ägg (6 min) till servering

Fräs hackad lök och vitlök i olja. Hacka mangolden grovt och lägg den i kastrullen tillsammans med löken. Fräs några minuter tills mangolden blir mjuk. Tillsätt vattnet och buljongtärningen, och koka på låg värme i ca 10 minuter. Ta av kastrullen från spisen, tillsätt grädden och hackade färska örtkryddor efter smak (jag tog oregano, timjan och gräslök) och mixa soppan slät med en mixerstav. Smaka av med vinäger, vitpeppar och salt. Servera med två ägghalvor i varje tallrik.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela