birgittasuddesjaur.blogg.se

Vardagsliv och utblickar, smått och stort. Allt mellan himmel och jord, men inget nytt under solen. Personligt i ord och bild av en stadsbo som flyttat ut i glesbygden.

Skördeglädje

Publicerad 2021-08-02 06:56:16 i Allmänt, Hälsa, Mat, Natur, Personligt,

(null)
Augusti är sommarens efterrätt, läste jag hos Underbara Clara, och det stämmer! Det är då skördetiden börjar, även här i Suddesjaur. Steg för steg får vi avnjuta det som blev sått och satt i våras. 

(null)
Den första mandelpotatisen är upptagen till en sillunch och en torskmiddag. De små knölarna är som godisar. De kokas naturligtvis med egenodlad dill. Dillen blev jättefin i år, och dillkronorna sparar jag till kräftskivan.

(null)
All lök, utom vitlöken, skördade jag i slutet av juli och nu ligger de på tork i uterummet. Den gula löken blev speciellt stor och fin. 

(null)
Schalottenlök var roligt att prova på, men inget som jag kommer att sätta nästa år igen.

(null)
Ärtskidorna är goda, men plantorna blev gigantiskt höga, över två meter. Det står 160 cm på påsen. Sorten är brytsockerärt "Suger Snap". Nästa år blir det en mer lågväxande sockerärt och en ny spaljé. Jag har en idé om att göra som en vägg i odlingen mot den mindre vackra bakgrunden, som är vår maskinhall.

(null)
Flerfärgad mangold frodas tillsammans med röd sallad. Jag ska prova att täcka den nedskurna mangolden i höst och låta den stå kvar över vintern för vårskörd. 

Välkommen augusti!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela