birgittasuddesjaur.blogg.se

Vardagsliv och utblickar, smått och stort. Allt mellan himmel och jord, men inget nytt under solen. Personligt i ord och bild av en stadsbo som flyttat ut i glesbygden.

Rapport från en lådodling

Publicerad 2021-07-04 18:00:56 i Allmänt, Hälsa, Personligt,

(null)
Det växer bra i odlingslådorna! Här syns morötter och polkabetor i den övre lådan, och gräslök, kryddor, persilja, dill och sallad i den nedre. Den första sådden av sallad tog sig dåligt, så jag sådde om den. I övrigt är jag nöjd med grobarheten. Nästa år ska jag dock prova att så morötter och sallad på hösten, för att få tidigare skörd.

(null)
Mandelpotatisen har kommit upp fint, och även löken. Jag satte vitlök den 16 oktober i fjol, och övrig sättlök nu i våras. I år provar jag röd-, gul- och scharlottenlök.

Den automatiska bevattningen kommer väl till pass nu under värmeböljan. Vi slår på vattnet morgon och kväll, och låter det stå på någon timme. Det blir en fin vattendimma över plantorna. Än har vi inte satt dit någon timer, men det kanske blir av senare. 

(null)
Vi har valt att sätta bevattningen på tre olika sätt - på lådkanten, uppifrån eller på jorden. Här, där det växer ärtskidor, mangold och sallad, har vi lagt slangen på jorden för att få den bästa vattenspridningen. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela